СТАЛИЙ РОЗВИТОК - НАШ ВИБІР. СТАЛИЙ РОЗВИТОК - КРАЩЕ МАЙБУТНЄ ДЛЯ ВСІХ. СТАЛИЙ РОЗВИТОК – ЦЕ КЕРОВАНИЙ РОЗВИТОК. ОСНОВОЮ ЙОГО КЕРОВАНОСТІ Є СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ТА СУЧАСНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ, ЯКІ ДОЗВОЛЯЮТЬ ДУЖЕ ШВИДКО МОДЕЛЮВАТИ РІЗНІ ВАРІАНТИ НАПРЯМКІВ РОЗВИТКУ, З ВИСОКОЮ ТОЧНІСТЮ ПРОГНОЗУВАТИ ЇХНІ РЕЗУЛЬТАТИ ТА ВИБРАТИ НАЙБІЛЬШ ОПТИМАЛЬНИЙ

четвер, 18 січня 2018 р.

   
ФІЛОСОФІЯ, ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА ВИПЕРЕДЖАЮЧОЇ ОСВІТИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ 
МАТЕРІАЛИ ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції 14 грудня 2017 р. 
          
  (Доповідь директора Комунального закладу "Нікопольська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №12")



                                                                                                                       Л.В. Шпаковська

НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ В ІНТЕРЕСАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ


Освіта є основою прогресу людства. Сьогодні Україна перебуває на шля- ху великих змін, коли головною метою країни постає формування єдиної нації. Любов до своєї Батьківщини – одна з найважливіших рис всебічно розвиненої особистості. Педагогічний колектив Комунального закладу «Нікопольська середня за- гальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №12» схвально відгукнувся на впроваджен- ня ідей сталого розвитку. Розроблено і затверджено на педагогічній раді план заходів щодо вдосконалення системи патріотичного і громадського виховання. Проблема виховання громадянина постала перед людством тоді, коли виникла перша держава. І актуальною вона буде доти, поки держава існуватиме як соці- альний інститут. Адже існує пряма залежність між державою і людиною. Якіс- но нову демократичну державу можуть створити лише свідомі громадяни, які люблять Україну, свій народ, націю і готові самовіддано служити їх інтересам. Тому громадянсько-патріотичне виховання займає провідну роль у вихованні молодого покоління. Процес державотворення, національно-культурне відро- дження, оновлення і переосмислення життя в Україні вимагають нового бачен- ня громадянського виховання учнівської молоді. В концептуальних засадах 215 Державної програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загально- освітніх навчальних закладів України» зазначено: «Мета сучасного освітнього процесу – не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й формувати громадянина, патріота; інтелектуально роз- винену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти викликам глобалізації життя. Одним із завданням педагогічного колективу школи є створення умов, за яких учні дізнаватимуться більше про свій рідний край, відчуватимуть гордість за нього, підтримуватимуть взаємозв’язок між поколіннями, прагнутимуть до розвитку своєї Батьківщини. Патріотичне виховання - найактуальніша пробле- ма сьогодення і є основою всієї системи навчально-виховної роботи у школі. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді визна- чає патріотичне виховання як складову національного виховання, головною ме- тою якого є становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гото- вого до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої куль- тури взаємин. Близькими до такого визначення є бачення патріотичного вихо- вання В. О. Сухомлинським, який стверджував, що «…патріотичне виховання школярів доцільно здійснювати на національних цінностях, серед яких провід- ними є любов до рідної землі, народу й Батьківщини, любов до найбільш рідних людей, членів сім’ї та родини, любов до рідної мови, шанобливе й бережливе ставлення до історії та культури українського народу, праця на благо свого на- роду й Батьківщини» [3,с.256]. Складовою патріотичного виховання є усвідомлення особистістю своєї громадянської приналежності. В. Сухомлинський був переконаний, що вихо- вання громадянських якостей починається з родини і «дитина – дзеркало мора- льного життя батьків» [2,с.250]. Виховання дітей свідомими, активними члена- ми суспільства – одне з найскладніших завдань системи освіти, оскільки грома- дянськість, почуття патріотизму свідчать про найвищий ступінь розвитку осо- бистості. Основою національно-патріотичного виховання учнів є формування патріотичних поглядів і переконань, які розвиваються та закріплюються у про- цесі їх навчально-пізнавальної та суспільно корисної діяльності. Одним із важливих аспектів дослідження патріотизму особистості є вра- хування провідної ролі української етнопедагогіки. Самобутнім явищем україн- ської патріотичної педагогіки була козацька практична педагогічна наука, яка створювала можливість виховувати тогочасну українську молодь гідними си- нами і дочками Вітчизни, захисниками духовної культури українського народу. Учні нашої школи з задоволенням приймають участь у виховних заходах, присвячених козаччині. Традиційно, в день Покрови, в школі відзначається День козацтва. Проводяться конкурси на кращого знавця історії українського козацтва,спортивні змагання «Козацькі забави». Цікаво в школі проходять «По- свята в козачата», свято «Козацькому роду нема переводу», вікторини «Люби і знай свій рідний край», виховні години «Я - українець, і це звучить гордо». З нагоди відзначення Дня Гідності і Свободи України учні школи прийняли уч- асть у проекті «З Україною в серці».Метою проекту є створення системи націо- 216 нально - патріотичного виховання учнів , спрямованої на виховання у особис- тості любові до української держави, усвідомлення нею свого громадянського обов'язку на основі національних і загальнолюдських духовних цінностей. Щороку учні нашої школи приймають участь у Всеукраїнській дитячо- юнацькій військово-патріотичній грі «Сокіл» («Джура»), мета якої поширення військово-спортивного та національно-патріотичного виховання серед україн- ської молоді на основі козацьких традицій. «Мій рідний край - моя країна» - та- кий девіз екскурсійних поїздок, у які щорічно вирушають учні нашої школи. Подорож у козацький край - острів Хортицю, де учні знайомилися із славною , героїчною історією українського козацтва, яке протягом трьох століть визнача- ло напрямки економічного, культурного і політичного розвитку України; екс- курсія до могили отамана Сірка в с. Капулівка; екскурсії по рідному місту Ні- кополь (стара частина міста, пам’ятник Б.Хмельницькому). Побувати на істо- ричних місцях свого рідного краю – це пройнятися духом історичної минувши- ни велика честь для кожного, хто любить рідну землю, шанує її героїчне мину- ле. У нашій школі ведеться робота щодо вивчення традиційних свят, обрядів, побутової культури, народної творчості, народних ігор, діалектів рідного краю. Сьогодні важливо відтворити в українському суспільстві почуття істин- ного патріотизму як духовно-моральної та соціальної цінності, сформувати в учнів громадянсько-активні, соціально значущі якості, які вони зможуть про- явити в усіх видах діяльності, і, перш за все, пов’язаних із захистом інтересів своєї родини, рідного краю, народу та Батьківщини, реалізації особистого поте- нціалу на благо української держави. У різні часи та епохи в усіх цивілізованих державах сім’я, школа, суспільство ставили перед собою завдання – виховати громадянина, патріота своєї країни. У тлумачному словнику слово «патріо- тизм» означає любов до своєї батьківщини, відданість своєму народові, готов- ність для них на жертви й подвиги. Патріотичне виховання розглядається як виховання, змістом якого є любов до Вітчизни, гордість за її минуле й сучасне прагнення захищати інтереси Батьківщини [1,с.97]. Сила і ефективність патріо- тичного виховання, за В.О. Сухомлинським, визначається тим, наскільки гли- боко ідея Батьківщини проникає в духовний світ дитини, періоду його станов- лення як людини і громадянина, наскільки глибоко вона бачить світ і самого себе очима патріота. Любов до своєї Батьківщини – одна з найважливіших рис всебічно розви- неної особистості. Тому ми повинні забезпечити, щоб діти прагнули знати бі- льше про свій рідний край, відчувати гордість за нього, підтримувати взає- мозв’язок з поколіннями та народом і прагнути до розвитку своєї Батьківщини. А, особливо, якщо наші молоді громадяни будуть прагнути до вдосконалення свого майбутнього, тоді і наша держава почне процвітати. Список використаних джерел 1.Білодід І. К., Бурячок А. А. Словник української мови. В 11 томах. - Т. 6.- 1975, с.97. 2.Сухомлинський В. О. Батьківська педагогіка // В. О. Сухомлинський.– К.: Рад. шк., 1978, с. 250. 3.Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям /